Vecka 36-37


Hösten är här och jag vill  påminna om att regnkläder, stövlar och kanske lite extrakläder behöver finnas på skolan. Vi är ute på rasterna för att vi ska få frisk luft och möjlighet till rörelse så det är viktigt med bra utekläder.


Vi är igång med ASL och det innebär att vi har börjat att skriva på de ipads vi har och det har fungerat mycket bra. Barnen arbetar ofta i par när vi har ASL och det är härligt att höra deras samtal kring ordval, bokstäver, stor bokstav och punkt.


På morgnarna har vi en kort stund då vi leker med språket och då har vi pratat om ord, vad är en mening, rim, långa ord och korta ord, sammansatta ord och jag ser att många reflekterar över det när de sedan själv ska skriva meningar. Vi kommer att fortsätta arbeta korta stunder med språklig medvetenhet.

Vi har haft några lektioner då vi har kunnat vara i halvklass och då har jag haft ASL medan Veronica har bild eller drama.Vi är många grupper på skolan som ska dela på de extrarum som finns men förhoppningsvis får vi möjlighet att dela upp oss vid två tillfällen i veckan.

Barnen har också kommit igång med det digitala läromedlet Qnoddarna och då arbetar de individuellt.  Det kommer att passa gruppen bra, även om det är en del repetition så  här i början. Ju mer jag lär känna barnen och deras förmågor desto mer kommer jag att kunna anpassa deras uppgifter.
Matteboken är uppbyggd så att alla inte  göra alla sidor. Det kommer  oftast 2-3 sidor som alla ska försöka hinna med för att få träning i momentet, därefter kommer en sida ÖVA och en sida PRÖVA.  Pröva sidan är en lite klurigare sida och de barn som hinner räknar även öva och pröva.
Vi har även ett extramaterial som heter Tankenötter som är baserat på problemlösning.


Vi kommer inte att ha regelbundna läxor i mattboken utan det blir mer individuellt som de tar hem boken för att komma i kapp när man har varit sjuk, extra träning eller om man har ägnat lektionen åt annat än att räkna. Jag har en tanke om att vi istället ska ha Veckans Kluring men jag återkommer med det.

I kapprummet har vi börjat sätta upp våra fina geometribilder. Alla är inte helt klara men under nästa vecka ska allas bilder vara klara.















Vi har haft  fyra tillfällen tillsammans med El Sistema och det har fungerat ganska bra men vi ska visa att vi kan ännu bättre. Vi är där i helklass och har 30 minuter tillsammans med Annette, Ola och Fredrik. Jag tycker att det är en fantastisk stund som vi verkligen ska ta vara på. Idag bildade vi en liten blåsorkester, lärde oss om noter och pauser och vi spelade tillsammans, vilken känsla!

I torsdags och fredags var jag inte på skolan men barnen fortsatte med arbetet kring trafik och arbetade med vidare med trafikkunskap och trafikmärken.

Idag har vi arbetat i halvklass, både med svenska och matematik och provat Qnoddarna.

Från och med i morgon är barnen välkomna in i klassrummet mellan 7.45-8.15 för att läsa. Jag tänker mig att dörren är öppen och det är helt frivilligt att komma in för att sitta och läsa. Övriga barn är på fritids eller kommer när skolan börjar kl.8.15. Det ska vara lugnt i klassrummet och det är fokus på läsning. Jag tar upp detta med klassen i morgon. Detta kommer att gälla måndag till torsdag.

En förändring gällande mattiderna är att vi i årskurs 1 from idag äter kl. 10.30 istället för 10.45.



Vänliga hälsningar

Annette



Populära inlägg