Vecka 43
Vilken härlig vecka!
Utflykten i tisdags blev lyckad och bara några enstaka regndropparna föll från himlen. Lite lerigt och kladdigt på en del ställen men samtidigt bjöd skogen oss på så många härliga färger, dofter och fynd.
Vi hade väl lite på känn att det fanns en längtan att hitta lite svamp när vi väl var i skogen. Det gjorde barnen också och vi har tittat på dem och konstaterade att de flesta svampar vi hittade i bokskogen var skivlingar.
Vi har också pratat en del om barnens ansvar när det gäller lärande. Det som jag vill att de ska bli medvetna om är att de måste lyssna aktivt, försöka följa med, fråga när de inte förstår osv. Barnen får ofta frågan även om de inte har räckt upp handen och en del barn blir förvånade och säger snabbt" jag har inte räckt upp handen". Så genom att undvika be barnen räcka upp handen och i stället fördela frågorna till alla så ökar vakenheten kring det vi arbetar med. Självklart hjälper vi varandra och jag uppmuntrar barnen att våga gissa. Vi är i skolan för att lära!
Det blev lite jonglerande ( förra veckans bokstav Jj) för de som ville prova men det blev mer av en annan bra samarbetsövning som kräver lugn, takt och just samarbete.
I onsdags började vi med att sammanfatta tisdagens utflykt. Alla sa vars en mening och vi fokuserade främst på innehållet men passade också på att hålla koll på stor bokstav, kommatecken och punkt.
Veckans bokstav har varit Kk och de flesta har hunnit skriva sina k-ord, meningar och några har hunnit skriva om hur en bra kompis ska vara.
SO
Efter lovet kommer vi att arbeta mer med SO och då är temat Att leva tillsammans.
Jag har skickat med ett läslovsbingo för att uppmuntra till läsning även under lovet. Tanken är att barnen tar med sig bingolappen efter lovet då det finns ett diplom att hämta ut när lappen lämnas in.
För barn som inte är klara med bingot direkt efter lovet kan de ta med lappen när de är klara eller så tar de med lappen så kan vi hjälpa till med att ge tid och utrymme för att göra bingot klart.
Fortfarande är begrepp som hälften, dubbelt, fler, färre, före och något som vi måste träna mer på.
Subtraktion ställer också till det lite, flera tänker addition, missar att titta på vilket tecken som står i uppgiften och chansar lite. Även likhetstecknets betydelse är inte helt klart hos alla.
Annette
Utflykten i tisdags blev lyckad och bara några enstaka regndropparna föll från himlen. Lite lerigt och kladdigt på en del ställen men samtidigt bjöd skogen oss på så många härliga färger, dofter och fynd.
Vi hade väl lite på känn att det fanns en längtan att hitta lite svamp när vi väl var i skogen. Det gjorde barnen också och vi har tittat på dem och konstaterade att de flesta svampar vi hittade i bokskogen var skivlingar.
Det kan vara så att barnen hade plockat en lömsk flugsvamp och den tittade vi lite extra på och vi luktade definitivt att en svamp inte var som de andra. Inte lätt att säga om det verkligen var en lömsk flugsvamp som någon hade hittat men vi hade jämfört lömsk flugsvamp och champinjon innan vi åkte ut just för att kunna känna igen några kännetecken.
Vi valde därför att skriva vår sexfältare om just den lömska flugsvampen.
Efter textskrivandet avslutade vi med en exit ticket och det är just en avslutnings /utgångsbiljett.
Efter textskrivandet avslutade vi med en exit ticket och det är just en avslutnings /utgångsbiljett.
Barnen fick frågan :
Vad är extra viktigt att känna till om den lömska flugsvampen?
Barnen skriver sedan ett kort svar, sätter lappen på tavlan och går ut på rast. Det är ett enkelt och bra sätt för mig att få en uppfattning om barnen har förstått vad vi har arbetat med och en signal om vi kan gå vidare eller ej.
Vi har också pratat en del om barnens ansvar när det gäller lärande. Det som jag vill att de ska bli medvetna om är att de måste lyssna aktivt, försöka följa med, fråga när de inte förstår osv. Barnen får ofta frågan även om de inte har räckt upp handen och en del barn blir förvånade och säger snabbt" jag har inte räckt upp handen". Så genom att undvika be barnen räcka upp handen och i stället fördela frågorna till alla så ökar vakenheten kring det vi arbetar med. Självklart hjälper vi varandra och jag uppmuntrar barnen att våga gissa. Vi är i skolan för att lära!
Det blev lite jonglerande ( förra veckans bokstav Jj) för de som ville prova men det blev mer av en annan bra samarbetsövning som kräver lugn, takt och just samarbete.
I onsdags började vi med att sammanfatta tisdagens utflykt. Alla sa vars en mening och vi fokuserade främst på innehållet men passade också på att hålla koll på stor bokstav, kommatecken och punkt.
Veckans bokstav har varit Kk och de flesta har hunnit skriva sina k-ord, meningar och några har hunnit skriva om hur en bra kompis ska vara.
SO
Efter lovet kommer vi att arbeta mer med SO och då är temat Att leva tillsammans.
Vi har pratat lite om det i samband med barndagen den 4/10 men nu blir det ett tema med barnkonventionen, lite om FN och Unicef. Vi kommer att läsa och se filmer om barn i olika länder men även om barn i Sverige. Vi kommer också att koppla det till barn förr i tiden och jämföra med idag.
Torsdagen ägnade vi åt lite spökpyssel. Vi hade tre stationer och vi hade blandat barnen från våra tre klasser. Viktigt att blanda grupperna både för barnen och för oss vuxna. Vi lär känna varandra bättre och jag tror att det ökar tryggheten
Torsdagen ägnade vi åt lite spökpyssel. Vi hade tre stationer och vi hade blandat barnen från våra tre klasser. Viktigt att blanda grupperna både för barnen och för oss vuxna. Vi lär känna varandra bättre och jag tror att det ökar tryggheten
och gemenskapen hos oss. Det blir lättare för barnen att vända sig till oss om något hänt.
Att träna på att ge komplimanger är nyttigt och alla barn skrev och fick vars ett gladogram med sig hem i fredags. Alla lyssnade med spänning på mig när jag läste upp dem och många bjöd på ett leende när de fick sitt gladogram.
Jag har skickat med ett läslovsbingo för att uppmuntra till läsning även under lovet. Tanken är att barnen tar med sig bingolappen efter lovet då det finns ett diplom att hämta ut när lappen lämnas in.
För barn som inte är klara med bingot direkt efter lovet kan de ta med lappen när de är klara eller så tar de med lappen så kan vi hjälpa till med att ge tid och utrymme för att göra bingot klart.
Fortfarande är begrepp som hälften, dubbelt, fler, färre, före och något som vi måste träna mer på.
Subtraktion ställer också till det lite, flera tänker addition, missar att titta på vilket tecken som står i uppgiften och chansar lite. Även likhetstecknets betydelse är inte helt klart hos alla.
Vi har också skrivit lite för hand och då handlade det om Jag...
Här är några av barnens fina texter:
Vi kommer att jobba vidare med meningarna efter lovet. Då kommer vi att arbeta med kamratbedömning och självbedömning och med att förbättra och utveckla våra texter.
Vi har tittat på en liten film som heter Austins fjäril och den handlar just om kamratbedömning och om att utveckla sitt arbete.
Se den gärna.
Jag önskar er en skön vecka så ses vi igen måndagen den 6/11.
Annette