Vecka 45
Då var vi igång igen efter lovet, veckan gick fort och vi har kommit igång med vårt tema, Att leva tillsammans.
Annette
Vi har läst en liten berättelse som kan kopplas till artiklarna i Barnkonventionen - Barn har rätt till lek, vila och fritid och barn har rätt till liv och utveckling och att känna trygghet.
Vi tittar också på UR:s serie "Med all rätt" som är kopplat till barnkonventionens artiklar.
Det som är viktigt under temat är att barnen tillåts lyssna, diskutera och reflektera över det vi läser om och det vi ser på film.
Att sedan kunna göra kopplingar till sig själv, andra och även till barn i andra länder visar var barnet befinner sig i sin förmåga att göra jämförelser. Vi försöker att vara mycket i stor grupp för att barnen är kloka och vill berätta och tänka och tycka. Att lyssna på varandra och reflektera över det som sagts och sedan själv komma med sin åsikt är en del av målet med temat.
I matematik har vi arbetat med addition och subtraktion med tre termer. Vi hade även mattestationer med kortspel och problemlösning.
Vi har också arbetat med ASL och skrivit om hur en bra kompis ska vara.
I nästa vecka fortsätter vi med temat och går vidare med fler artiklar från barnkonventionen. Vi kommer in på vad utbildning betyder för barn, rätten att gå i skola, hur det är i Sverige och hur det kan vara i andra länder.
Vi planerar för att kunna ha öppet hus en eftermiddag i slutet av november eller början av december och ska försöka komma fram till ett datum snarast så ni kan boka in det.
Under den kommande veckan kommer vi ha lite extra fokus på barnböcker då det är barnboksvecka. Jag kommer att välja böcker som passar till vårt tema och jag tror att även fritids kommer att ha barnboken i fokus.
Barnen får gärna ta med sin favoritbok under veckan och berätta lite om den för klassen, med stöd av oss vuxna, och så gör vi en liten utställning med deras favoritböcker. Det går bra att ta med sig boken vilken dag som helst under veckan men det är bra om det blir lite spridning så inte alla kommer på fredag för då kan det bli lite många för att vi ska hinna med den dagen.
Jag pratar med klassen om detta i morgon.
Så sägs det att kyla, frost och halka är på väg in under natten och det tar vi givetvis också upp i klassrummet. Vi pratade lite om det i veckan när det var det var en morgon där det var lite frost i gräset och många barn var glada för att det hade snöat. Vi tittar på ord och begrepp och försöker få klarhet i vad som är vad. Lite längre fram kommer vi att titta på vattnets egenskaper och former och det passar fint in i arbetet med årstiderna.
Läsloggen undrar ni kanske lite över nu när det blir läsläxa också. Jag tänker att läsloggen används även vid läsläxa. För de som vill läsa både läsläxa och annan bok på en dag är det underbart och det är bara att skriva in i läsloggen. Håll fast vid att läsa 10-15 minuter varje dag så hjälper vi barnen till att bli medlemmar i läsarnas förening och där är det en underbar värld som öppnar sig för dem!
Jag kommer att gå över till en annan form av läslogg nu i veckan. Det blir en läsorm i stället för läsloggen (men det fungerar på samma sätt) där barnen målar en ruta för varje gång de läst 10-15 minuter och när ormen är helt ifylld så tar de med den till skolan och då finns det bokmärken att hämta ut.
1 läsorm = bronsorm
2 läsormar= silverorm
3 läsormar= guldorm
Jag går igenom detta med barnen innan de får med den hem, men så vet ni lite om vad som gäller.
På onsdag 15/11 slutar alla som inte har fritids kl. 12.00 eftersom vi har utvecklingssamtal hela eftermiddagen.
Ha en fortsatt skön söndagkväll!
Annette