Vecka 46-47


Barnkonventionens dag 20/11

Dagen uppmärksammade vi genom att prata om fler av artiklarna i Barnkonventionen. 
Barnen valde sedan den artikel som de tyckte var viktigast och monterade den på en duva. Barnen fick sedan måla/färglägga duvan som de ville. 
Vi kommer att laminera dem och sätta upp dem klassrummet.

Efter det var det dags El Sistema. Barnen fick lära sig en ny sång som vi ska fortsätta träna på i klassrummet. 

Efter lunch fortsatte vi göra klart arbetet med artiklarna och under fruktstunden tittade vi på ännu ett program i UR's serie Med all rätt. Denna gång handlade det om idrott och hur det känns när man inte får vara med eftersom tränaren har bestämt att bara de bästa ska få spela. Barnen är kloka och kom med många bra kommentarer kring detta. 
Klockan 12 bröt vi för att ta emot en gäst. 

Det var Mohammed Culum som kom på besök. Mohammed har själv gått på Sofielundsskolan, uppväxt på Seved och kom idag för att berätta om sitt yrke. 
Mohammed är fotbollsdomare och dömer i såväl svenska som stora internationella matcher. 
Mohammed arbetar också med integrationsfrågor på Skånes FF.

Barnen lyssnade och ställde många frågor. En del om vilka spelare han har träffat men även andra frågor. 
Mohammed talade också om respekten för andra, mobbning, kärleken till sin familj och vikten av att vara vänlig och ödmjuk.
Oavsett fotbollsintresse tror jag att barnen blev nyfikna och intresserade av Mohammeds väg till domaryrket.


Jag påminner om studiedagen på fredag, den 24/11 och då är även fritids stängt.

Läsläxan kap 2 är tills på torsdag och hjälp gärna era barn att lägga ner boken i väskan. Senast var det väldigt få som hade boken med sig. 

I torsdags var det nationella läsdagen och jag läste två av mina favoritböcker för klassen. 

Vi började dagen med




och vi avslutade dagen med 

Örjan, den höjdrädda örnen.




Idag, tisdag, var det ASL och dagens bokstav var Ii. Roligt att se att flera kom ihåg ordet illustratör som faktiskt var ett av målen under förra veckan (att känna till och kunna förklara).

Idag presenterade Sam sin favoritbok. En bok som de har läst hemma och som Sam tycker mycket om.  
Tack Sam för det boktipset!



Snart har jag hunnit träffa alla er på våra lära känna samtal och det känns bra och roligt! 

I matematik är några lite mer aktiva med Qnoddarn medan andra räknar i matteboken. Det är repetition och färdighetsträning i den sista delen av boken och några behöver lite mer tid till det.
Mitt mål är att vi ska arbeta mer laborativt med matematik i skolan  och vi försöker få till det med utrymme och personal.

Vi fortsätter arbetet med Barnkonventionen under nästa vecka. 







Populära inlägg