Välkomna till vårterminen 2018!



Jag önskar er alla en god fortsättning och ser fram emot ännu en härlig termin tillsammans med er och era barn!

Första skoldagen hade vi lite lekar på förmiddagen och gick sen till rörelseparken efter lunch. Barnen hann prata och leka med varandra vilket var tanken. 















Vi hann prata lite om förväntningar på terminen och om våra elevledda utvecklingssamtal. Den 7/2 är det dagen då våra samtal kommer att genomföras och jag skickade hem information om detta idag, så titta gärna i barnens väskor om ni inte redan har sett papperna. Jag ber er skriva upp er på en tid som passar er på anslaget som sitter utanför klassrummet.

Vi utvärderade terminen innan jul och vi blickar nu framåt och ska sätta nya individuella mål.

Så veckorna fram till samtalen kommer att kräva en hel del arbete av mig och barnen för att alla ska känna sig förberedda för att ta emot er föräldrar och jag är övertygad om att de kommer att klara det riktigt bra. I årskurs ett är målen tydliga och väl avgränsade för att barnen ska veta vad det är de ska sträva mot. Om målet nås innan terminens slut så sätter vi nya, höjer ribban helt enkelt.

I fredags när jag var ledig arbetade klassen med en bok som heter Zick Zack och innehåller övningar i svenska. Jag hann inte gå igenom böckerna idag men jag hoppas att den kommer att fungera när jag inte är där.

I dag var det dags för El Sistema igen och barnen var glada och tyckte det var roligt. Vi repeterade också lite uppgifter i matematik, likhetstecknets betydelse, talföljd, tallinje, storleksordning, dela upp tal och räkna addition och subtraktion.  Vi har lite kvar att befästa vad gäller dessa begrepp/områden  och det är också det som kommer i matematikbokens första kapitel.

Veckans bokstav är Mm och i morgon blir det ASL-arbete med m-ord, meningar, bygga/rita/lägga mönster och en bilduppgift med att rita monster.

Jag fick ändra lite kring upplägget med Magiska kulan idag eftersom både Veronica och Patrik var borta men alla har fått i läxa att läsa kapitel 7 till nästa vecka, gärna en gång om dagen. Orden som de har i läxa är inte kopplade till läsläxan denna gång utan det handlar om sje-ljudet och det pratade vi om under fruktstunden. Vi såg även ett avsnitt ur Bokstavlandet där man belyser sje-ljudet och ord som stavas med sk. 
Vi tittade också på de vokaler som följer efter sk och pratade om kort och lång vokal och vi jämförde med ord som stavas med sk men där tredje bokstaven(nästa bokstav) inte är en vokal.
 Orden ska barnen träna på att stava hemma, skriva dem flera gånger för att känna sig säkra och sen tittar vi på dem igen nästa vecka. Jag låter även orden stå på tavlan och går igenom dem en gång/dag för att hjälpa till med inlärningen vad gäller betydelse och förståelse för stavningen.

Vi har tränat hela höstterminen på veckodag, datum, årstid, månader och år och jag tänker skicka med en liten läxa hem på onsdag som barnen ska träna på till nästa onsdag. Det gäller att kunna veckodagarna, månaderna och årstiderna och att kunna skriva dem. Vi kommer sen att fortsätta med klockan(hel och halv) så det blir ett litet tidstema.

Jag kommer att jobba 80% framöver viket var tanken redan från början men jag ville att barnen skulle känna sig trygga och fungera som grupp innan jag gick ner i tid och jag hoppas att allt kommer att fungera bra även när jag inte är där. Patrik och Veronika känner barnen bra och finns i klassen när jag inte är där.

Jag tycker att det känns roligt att vara igång och att det är bra att vi kan ha våra framåtsyftande elevledda samtal så tidigt som det blir nu. Det är inte meningen att det ska var en avrapportering om hur det har gått utan betydligt mer ett samtal kring vad vi ska sträva mot.

Den här veckan är jag inte här på torsdag och fredag men det är jag som planerar vad som ska göras och jag försöker anpassa arbetet så att det ska bli så bra som möjligt.

Liten påminnelse om mössor, vantar och varma kläder med tanke på dagens iskalla vind.

Populära inlägg