Vecka 9-10


Stort tack till alla, elever och föräldrar, som hade möjlighet att komma på de elevledda samtalen i tisdags! 
För er som hade förhinder kommer jag att sätta upp nya tider där ni kan skriva upp er. 
Jag är stolt över barnen som genomförde sina allra första elevledda samtal. De var lite nervösa för hur det skulle gå och de var så glada och stolta när de var klara. 
Jag vill tacka er föräldrar för att ni verkligen lyssnade och hjälpte era barn igenom samtalet.
För mig som lärare värmde det när jag hörde eleverna verkligen leda sina samtal och att samtalen gav dem så mycket talutrymme.  Samtal som handlade om deras lärande. 

Nu ska vi arbeta vidare mot målen!



Vi startade vårt lilla tema om vatten i onsdags. Vad, hur och varför är frågor som är tydliga för barnen när vi börjar ett tema och den här gången ser det ut så här:

Vad ska vi lära / arbeta med?
- om  vattnets faser-fast, flytande och gas
- om vattenmolekylen och dess uppbyggnad
- att ställa en hypotes och jämföra med resultatet
- ämnesspecifika begrepp
- om vattnets kretslopp

Hur ska vi lära oss?
- genom enkla experiment/ studier
- genom att läsa faktatexter
- genom att lyssna aktivt under genomgång 
- genom att se filmer ( bl.a. Vattenmannen och Speed, Animated sience och Kayos krita)
- dokumentera enkla undersökningar

Varför ska vi lära oss?
- för att utveckla vår förmåga att jämföra
- för att utveckla vår förmåga att dokumentera 
- för att utveckla vår förmåga att se samband mellan människa och natur 
- för att utveckla förståelse för världens vattenresurser och att vi alla kan vara med och påverka.

Som jag sa till er som var på samtalen så ändrar vi lite på upplägget när vi har halvklass. 
I onsdags fick alla arbeta med Qnoddarna istället för att arbeta med ASL, bokstavsarbetet.  
De flesta kan nu läsa och jag vill använda tiden i halvklass till att bl.a. låta alla arbeta med Qnoddarna. Skrivandet och läsandet fortsätter vi med, men det blir nu ännu mer integrerat i våra teman.

Jag vill också använda tiden i halvklass till  det temaarbete som pågår eller till mer diskussion och samtal kring problemlösning i matematik. Vi använde ännu ett material från Kängurumatematik
och det var härligt att höra resonemangen kring lösningarna.

I veckan som kommer är det vattentemat som fortsätter och där tar vi även in engelskan. Vi kommer att lyssna på sånger om vatten och väder och det finns många att välja bland på youtube( om någon vill träna lite extra).

Påminner om studiedagen på onsdag, då även fritids är stängt. 

Så hoppas vi på en vecka utan alltför stora väderomslag och att vi alla får vara friska!


Annette

Populära inlägg